Tuija Brax sanoi ääneen monta päivää odottamani totuuden: Seinäjoen ja Porin liikenneyhtyksiä ei ratkaista valtion tukemalla lentoliikenteellä, vaan ratayhteyksiä parantamalla. VR:n Mikael Aro lobbasi samaa asiaa omista intresseistään.
Liikenneministeri Anu Vehviläisen kehotus yrityksille käyttää lentoyhteyksiä oli ehkä sarkastiseksi tarkoitettu. Sen voi ymmärtää myös niin, että liikenneministerille on aivan sama, onko matkalaisen alla auto, juna vai lentokone.
Tämän hellekesän jos minkä soisi muistuttavan, että lentoliikennettä -etenkään alle 300 km matkoissa kuten Porista Helsinkiin – ei pitäisi suosia. Ilmastopolitiikka on valintoja.
Vihreät tavoittelevat budjettiriihessä Oulu-Seinäjoen rataan lisää rahaa. Viime talven jolkottelu Rovaniemelle on minullakin vielä tuoreessa muistissa: routavaurioiden vuoksi nopeutta on hidastettava joillain osuuksilla 50 km/h.
Kepun, kokoomuksen ja demarien yhteistyöllä on auton käyttöä suosittu vuosikymmeniä. Junaliikenne ei ulotu koko maahan ja autojakin tarvitaan Suomessa tulevina vuosikymmeninä, mutta suunta on saatava kääntymään. Tieinvestointien tuki, työsuhdeautoilun ja kilometrikorvausten etuudet tulee vähitellen suunnata toimivaan junaliikenteeseen.